ادامه قوانين Gestalt
نوشته شده توسط : گرگ سفید

قانون شکل و زمين

قانون شکل و زمين توضيح مي دهد که چطور مي توانيم يک رقم را نسبت به پس زمينه که در اطراف آن جريان دارد درک کنيم. عوامل متعددي وجود دارد که ممکن است به اين پديده کمک کند. اول از همه، يک شکل تعريف شده داراي ظاهر برجسته تر است در حالي که يک پس زمينه به نظر نمي رسد. علاوه بر اين، اگر يک شي در بالاي ديگري قرار گيرد، در اين صورت يک رقم در يک پس زمينه قرار مي گيرد، تصور عمق ظاهر مي شود و بنابراين اين رقم در واقع به نظر مي رسد در بالاي پس زمينه قرار دارد.

يکي ديگر از دلايلي که منجر به اين فرضيه رقم زمين مي شود اين است که در صورتي که يک خط مرزي بين هر دو اشيا وجود داشته باشد، بيشتر احتمال دارد متعلق به شکل و نه پس زمينه باشد. شکل 6 نشان مي دهد چگونه ما چندين لوگو را روي پس زمينه رنگي قرار مي دهيم. فقط آرم ها درک مي شوند، نه شکل هايي که از قرار دادن لوگو در پس زمينه رنگي حاصل مي شود.

قانون سادگي

قانون ساده سازي نشان مي دهد که عناصر هميشه آسان ترين راه ممکن درک مي شوند. سادگي کل بر اهميت ويژگي هاي برجسته تاکيد مي کند. اين مي تواند به عنوان يک مزيت در وب سايت مورد استفاده قرار گيرد. آن را ساده نگه داريد و بر آنچه واقعا مهم است ، تمرکز کنيد . به عنوان مثال ما سعي کرديم وب سايت مان را ساده و تميز نگه داريم تا بتوانيم به آنچه که واقعا ميخواهيم ارتباط برقرار کنيم تمرکز کنيم. شکل 7 يک عصاره از يکي از صفحات ما را نشان مي دهد.

قانون تقارن

اين قانون شامل اين واقعيت است که ما اشکال متقارن را بيش از نامتقارن ترجيح مي دهيم. اشياء يا ترتيبات متقارن با جنبه هاي مثبت مانند ثبات، سازگاري و ساختار همراه است. از سوي ديگر، تطبيق هاي نامتقارن، تصور منفي را به وجود مي آورند، مثلا چيزي اشتباه است، گم شده يا نا متعادل است .

البته يک وب سايت هرگز نمي تواند به طور کامل متقارن باشد، که به هيچ وجه اين ايده نيست، اما ممکن است به تقارن درک شده توجه شود. بنابراين تقارن لزوما نبايد توسط محتوا ايجاد شود، بلکه مي تواند توسط عناصر زيبايي شناختي مانند رنگ يا طراحي بوجود آيد. به عنوان مثال، رئيس وب سايت بي بي سي با استفاده از يک تصوير انتزاعي از يک جهان در پس زمينه براي ايجاد يک ظاهر هماهنگ و متعادل استفاده کرده است.

قانون تجربه

يکي ديگر از قوانين Gestalt که مي تواند بسيار مفيد باشد قانون تجربه است. اين توضيح مي دهد که مي توان انتظار داشت که ديگران از دانش قبلي خود براي شناخت عناصر خاص استفاده کنند. مثال معمولي مربوط به دستور زبان و املا است. به عنوان مثال گاهي اوقات يک اشتباه املايي را ناديده مي گيريم زيرا ما يک کلمه را به عنوان يک کلمه به ياد مي آوريم و به هيچ وجه در هر حرفي به طور خاص نگاه نمي کنيم.

چشم انداز

يک ليست کامل از قوانينGestalt  مختلف وجود دارد، حتي بيشتراز چيزي که در اين مقاله درمورد آن بحث کرديم . برخي از قوانين Gestalt منحصر به فرد هستند، برخي ديگر با يکديگر همپوشاني دارند، بعضي ديگر براي طراحي سايت بسيار مفيد هستند، بعضي ديگر کمتر، ممکن است بعضي از آنها ساده باشد، ديگران پيچيده تر هستند. اما به طور کلي مي توان نتيجه گرفت که قوانين Gestalt توصيه هاي خوبي مي دهند، مانند چگونگي دسته بندي عناصر که متعلق به يکديگر هستند، چگونه توجه به عناصر مهم را جلب مي کنند يا اينکه چگونه تعادل و ثبات را ايجاد مي کنند.

هنگام طراحي سايت يا سئو بايد قوانين Gestalt را در نظر داشته باشيد. با يک طراحي جامد و سازگار شروع کنيد و پايه اي براي يک وب سايت موفق ايجاد کنيد. پس از مدتي با قوانين Gestalt به طور کامل آشنا مي شويد،و خواهيد ديد که آنها چگونه دروني مي شوند و شما آنها را به طور طبيعي و ناخود آگاهانه استفاده ميکنيد .

همچنين شما مي توانيد به طور خاص تست کنيد که آيا برخي از قوانين Gestalt را با موفقيت انجام داديد يا خير. آيا مي خواهيد بدانيد که کاربران خود محتواي خاصي را به عنوان يک واحد درک مي کنند؟ يا اينکه در مورد نظم سايت شما چه فکري مي کنند؟ فکر مي کنند طراحي کلي وب سايت شما هماهنگ است يا بي نظم ؟ يا بر عناصري که مي خواهيد آنها روي آن تمرکز کنند، تمرکز مي کنند؟ شما به راحتي مي توانيد طرح خود را تست کنيد و پاسخ هاي اين سوالات را پيدا کنيد - حتي در مرحله مفهومي.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/19/





:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: